Konsultacja psychologiczna
Konsultacja psychologiczna to spotkanie podczas którego rozeznamy trudności oraz możliwości pomocy, na tym etapie postawiamy hipotezy diagnostyczne oraz możemy zadecydować o dalszej współpracy lub zaleceniach w oparciu o psychoedukację.
Psychoterapia indywidualna
Psychoterapia poznawczo- behawioralna dla dzieci i młodzieży odbywa się regularnie, raz w tygodniu o stałej porze. W początkowej fazie spotkań wspólnie z pacjentem tworzymy konceptualizację trudności, omawiamy zasady współpracy, wyznaczamy cele terapeutyczne oraz długość trwania terapii.
Badanie ADOS- 2
ADOS-2 to najbardziej wiarygodne i uniwersalne narzędzie, które pozwala zbadać stopień nasilenia cech autyzmu. Jest wystandaryzowanym protokołem bezpośredniej obserwacji skierowany dla dzieci od 12 miesiąca życia oraz dla młodzieży i dorosłych. Mogą w nim wziąć udział osoby płynnie posługujące się mową, jak i niemówiące.
Badanie polega na podejmowaniu różnych interakcji z wykwalifikowanym psychologiem- diagnostą, w przypadku młodszych dzieci opierają się one głównie na zabawie i dialogu, według ścisłych procedur, w obecności rodzica lub opiekuna. W przypadku młodzieży i osób dorosłych to przede wszystkim rozmowa i obserwacja. Każde zachowanie jest skrupulatnie opisywane i oceniane według kryteriów diagnostycznych, a pacjent otrzymuje szczegółowy raport z badania. Dla lekarzy psychiatrów podejmujących ostateczną decyzję dot. diagnozy, raport badania ADOS-2 jest wiarygodną i rzetelną informacją na temat funkcjonowania dziecka.
Wsparcie psychologiczne
Wsparcie psychologiczne skierowane jest do osób przeżywających kryzys, będących w trudnej sytuacji życiowej, np. śmierć bliskiej osoby, choroba, trudności adaptacyjne związane ze zmianą. Spotkania mają charakter wsparciowy oraz wyposażający pacjenta w metody radzenia sobie celem uzyskania równowagi emocjonalnej oraz powrotu do satysfakcjonującego funkcjonowania.
Warsztat Pozytywna Dyscyplina
Warsztat skierowany jest do rodziców, którzy chcą odczuwać większy spokój i satysfakcję w relacji z dzieckiem, poznając metody i techniki oparte na stanowczości i uprzejmości. Podczas spotkania zrozumiemy trudności w obszarze zachowań dziecka oraz skompletujemy skrzynkę z praktycznymi narzędziami, które będą budowały świadomość i skuteczność w procesie wychowania.
Dlaczego w swojej pracy wybieram podejście behawioralno – poznawcze (CBT)?:
-
- jest najlepiej przebadanym nurtem, a badania wykazują jej wysoką skuteczność,
-
- w wielu krajach (Holandia, Wielka Brytania, USA, Kanada) jest metodą z wyboru w leczeniu m.in. depresji, zaburzeń lękowych, zaburzeń osobowości z pogranicza itp.,
-
- jest metodą psychoterapii krótkoterminowej, ukierunkowanej na osiągnięcie konkretnych celów,
-
- wykorzystuje opracowane i zweryfikowane przez specjalistów tzw. protokoły terapeutyczne,
-
- zakłada pracę nad swoimi myślami/ przekonaniami tak, aby zmienić zachowanie, wyeliminować lub zmniejszyć problem
-
- opiera się na zróżnicowanych technikach dopieranych w zależności od problemu, w tej terapii wielu rzeczy się doświadcza, próbuje, eksperymentuje, czasem tylko w myślach, ale często w działaniu,
-
- osoba rozpoznaje własne schematy poznawcze (sposób myślenia o sobie, rzeczywistości), zniekształcenia poznawcze (zwykle niezauważalne błędy w myśleniu) i na tej podstawie ma możliwość wprowadzania zmian w swoim życiu,
-
- angażuje klienta w aktywną pracę nad sobą – np. pomiędzy sesjami wykonywane są prace domowe, co ułatwia wdrażanie oczekiwanych zmian.